vezbanje-pesme-u-12-tonaliteta
Jazz edukacija

Vežbanje pesme u 12 tonaliteta na najjednostavniji način.

Iako mnogim muzičarima ovakav podvig deluje mučno, a nekima besmisleno, vežbanje pesme u 12 tonaliteta može biti jako dobra i korisna stvar. Ako ovaj pristup primenite na pravi način veoma brzo ćete osetiti napredak harmonskog sluha. Nažalost, mnogi muzičari su pokušali da rade ove stvari, ali već nakon drugog ili trećeg tonaliteta desi se odustajanje i stav da je ovo besmisleno raditi. U ovom tekstu želim da vam otkrijem koja je tajna ove metode i zašto je korisno ovo raditi. 

Da biste uopšte radili ovako nešto neophodno je da imate jaku volju, jer samo tako možete postići rezultat. Vežbanje pesme u 12 tonaliteta može biti veoma, veoma naporno i prvi put kada sam pokušao to da uradim Stjepko Gut mi je rekao: “Mile, probaj, budi uporan ali nemoj da gađaš trubu o zid ako ne ide”.

Zašto je vežbanje pesme u 12 tonaliteta korisno?

Prvi i najbitniji način jeste taj da počnete da razmišljate drugačije, da drugačije pristupate materijalu koji svirate i bolje čujete promene u toku pesme. Velika većina jazz standarda sastavljena je po akordskoj šemi II – V – I stupanj koji se prožimaju kroz različite tonalitete. Samo je potrebno sada te akordske progresije memorisati po boji i uvek ih imati u memoriji kako biste kada čujete pesmu znali kako se krećete kroz nju. Verujem da sada bledo gledate u ovaj tekst i da vam nije jasno o čemu govorim. Ne brinite, sada ću vam detaljno objasniti.

Funkcionalno razmišljanje u pesmi i harmonska analiza. 

Svaka pesma sastavljena je od nekih akorada, a svi ti akordi u svakoj pesmi imaju svoju funkciju. Funkcije mogu biti, tonična, subdominantna i dominantna. Dok učite jazz standard ili bilo koju drugu pesmu, bilo kog žanra, potrebno je uraditi detaljnu analizu pesme. Pogledajte akorde, a zatim razmislite šta svaki taj akord predstavlja u toj pesmi.

Na primer, ako u pesmi imate jazz standard i u njemu akorde D-7 zatim F#-7, B7, E7 , A7. Trebalo bi razmisliti šta ti akordi predstavljaju u toj pesmi. Sedite za klavir, gitaru ili neki drugi instrument i odsvirajte to, a zatim dobro izanalizirajte to što ste odsvirali.

Nakon toga razmislite šta su ti akordi u toj pesmi ako je pesma u D – molu imamo D – mol koji je I stupanj, nakon toga III molski septakord, zatim na VI  stupnju dominantni septakord, na II stupnju dominantni septakord, zatim na V stupnju dominantni septakord. Kada ste uradili ovakvu analizu akorada sedite i odsvirajte to na klaviru, gitari ili nekom harmonskom instrumentu i isto tako razmišljajte.

Pokušajte da zapamtite funkcije i odsvirajte u nekom drugom tonalitetu. To može biti bilo koji tonalitet. Kada probate da odradite ovo bar u još jednom tonalitetu videćete da već imate osećaj toka pesme i odnosa akorada. Savet koji bih vam dao nakon sviranja u osnovnom tonalitetu, jeste da probate da izvodite pesmu po tonalitetima i da za to koristite kvintni i kvartni krug.

Šta su kvintni i kvartni krug?

Kvintni i kvartni krug je niz tonaliteta koji su simetrično udaljeni jedan od drugog za čistu kvintu ili čistu kvartu. Poređani su u krug, kao na ovoj fotografiji ispod.

Kako vežbati melodiju u različitim tonalitetima?

Što se tiče melodije nešto je drugačiji pristup, ali mnogima puno jednostavniji. Melodiju je potrebno naučiti i za početak dobro navežbati u jednom tonalitetu. Nakon toga tu istu melodiju transponujte (odsvirate) u još nekoliko tonaliteta. Prilikom transponovanja melodije kroz nekoliko tonaliteta značajno će vam pomoći funkcionalno razmišljanje. Na primer svirali ste pesmu u D molu i sada bi trebalo da je odsvirate u G molu, ali pojma nemate od kog tona da počnete i gde bi trebalo da završite.

STOP!

Prvo analiza. Opet razmišljamo funkcionalno. Ok. Ako ste imali u melodiji u prvom tonalitetu prvi ton “la” onda razmišljate: Aha, počinjem od la i to je kvinta u Dm7. Aha, onda će sada u G molu prvi ton u melodiji da mi bude ton “re” jer je to kvinta u G molu. Nakon toga na primer imate Cis a Fis koji u ritmu dolaze na onaj akord Fis-7 što je sledeći akord u pesmi. Aha, ok, to mi je razložen drugi akord na povišenom trećem stupnju… i onda isto to odsvirate u g molu… 

Kada u drugom tonalitetu odsvirate, velika je verovatnoća da će u trećem prsti sami krenuti po inerciji sluha. Mozak je jedna zaista neverovatna mašina. Mozak mnogo stvari radi bez naše kontrole tako da ako ovaj proces uradite baš po ovom principu, provereno znam da će vam biti lakše. 

Dobro, ali šta sa svim tim? Čemu sve ovo?

Sada kada smo naučili kako da izanaliziramo pesmu, kako da transponujemo i kako da menjamo tonalitete sada je vreme da vam otkrijem čemu čitav ovaj proces. Čitav ovaj proces pomoći će vam da brže čujete funkcije akorada u okviru određene pesme. Ako ovo budete radili redovno i na ovaj način vežbali, polako će početi da vam se otvaraju pred očima boje akorada i počećete po automatizmu da prepoznajete akorde i melodije.