Kako aranžirati za 2, a kako za 22 instrumenta? | Blog - Nikola Mirosavić
kako-aranžirati
Jazz edukacija

Kako aranžirati za 2, a kako za 22 instrumenta?

U ovom blog postu želim da vam otkrijem nekoliko tajni o tome kako aranžirati. Takođe ću vam otkriti i nekoliko trikova kako da dobijete ideju za to kako napisati džez aranžman. Ovaj posao za mnoge muzičare predstavlja ozbiljan problem. U svakoj generaciji, bar neko od kolega prenese ovaj predmet na fakultetu u produženu godinu, jer ima problem sa aranžiranjem. Sada je vreme da se opustite i da odahnete jer ću vam otkriti nekoliko tajni kako aranžirati za 2, a kako za 22 instrumenta. 

Na samom početku potrebno je da stavite na papir dve stvari. A to su: koje instrumente u bendu ili orkestru imate i šta želite sa njima. Ok, sada kada ste to uradili, imate nekoliko instrumenata. Potrebno je još naći rešenje kako napisati džez aražman. Evo ovako.

Odakle početi?

Počećemo od aranžiranja za 2 instrumenta. Sa 2 instrumenta kao i sa 22 instrumenta se može napraviti muzika. Sa polaznicima koji upisuju kurs iz jazz aranžiranja prolazim tokom celog kursa ove tehnike i spremam ih na ovakve izazove. Kada imate samo 2 instrumenta tada ste ograničeni sa brojem instrumenata ali ne i sa idejama. Recimo da imate samo duvački instrument i kontrabas. Ovde ste ograničeni sa dve linije koje je potrebno da zajedno teku i grade muziku. Verovatno zvuči nemoguće, ali za svaki aranžmana, navešću vam po minimum 4 primera.

Prva i osnovna stvar jeste: voditi računa o dinamici duvačkog instrumenta kao i koji duvački instrument birate. Ok, sada kada imamo odabrane instrumente da vidimo šta možemo da uradimo. 

Uvod (intro)

Za uvod/intro možete iskoristiti ovih nekoliko aranžerskih trikova:

Prvi primer je da uvod može svirati sam kontrabas. Drugi primer je da  kontrabas svira jedan, a duvački instrument drugi melodijski motiv (primer: Autmn leaves). Takođe, za uvod uvek možete iskoristiti, ako “igrate na sigurno” pedal na dominanti. Četvrti primer je da kontrabas odsvira poslednjh 4 ili 8 taktova forme kao uvod. Na samom kraju aranžmana kada budete preslušavali veoma je verovatno da će se desiti da promenite uvod u pesmu. 

Pisanje aranžmana je kao kada ste pisali sastav iz Srpskog jezika u osnovnoj školi ili kada pišete neki duži mail ili tekst. Kada posle pisanja pročitate, uglavnom izmenite početak ili onaj prvi deo teksta kako bi bio upečatljiviji. Tako je isto i sa pisanjem muzike. 

Tema kompozicije

Temu možete aranžirati na nekoliko načina: Jedan način je da duvački instrument svira melodiju, a kontrabas da svira svoju bas liniju. Drugi način je da sviraju naizmenično i zajedno: na primer, da kontrabas svira melodiju, a zatim preuzima duvački instrument melodiju, a kontrabas prati. Treći način je da sviraju “unis” (zajedno) melodiju u oktavama ili u intervalima. Četvrti način je da kontrabas svira melodiju, a duvački instrument kontra melodiju. 

Pisanje aranžmana je igranje sa muzikom. Probajte sva četiri načina, pa odaberite koji vam se sviđa. Može se desiti da sva četiri upotrebite u okviru jedne teme, a može se desiti da vam samo jedan idealno odgovara, sve zavisi od toga koliko ste kreativni. 

Još jedan od aranžerskih trikova jeste da ovo probate na klaviru. Da na primer, prst desne ruke bude duvački instrument, a prst leve ruke bas. I onda pokušate da stvarate muziku. 

Solo

Zatim dolazi deo za solo deonicu gde možete iskoristiti opet nekoliko tehnika kako napisati džez aranžman:

Jedna je da duvački instrument svira solo dok kontrabas prati. Druga je da kontrabas svira melodiju, a duvački instrument “background lines” melodijske linije koje opisuju akorde preko kojih se svira solo, uključujući i “guide tone line” tercu i septimu akorada. Treća tehnika jeste da kontrabas svira solo, a duvački instrument bass liniju u najnižoj oktavi. I na poslednjem korusu zajedno sviraju komponovani motivski materijal. 

Kako aranžirati kada nemam ideju?

Jedan trik koji može da vam olakša pisanje aranžmana ukoliko baš, baš nemate ideju jeste da iskoristite neki već postojeći materijal. Na primer: iskoristite prvi motiv teme “Softly as in a morning sunrise” za uvod ili neki motivski materijal koji je u nekoj drugoj molskoj pesmi. Ako radite ovakve stvari, budite pametni pa taj motivski materijal modifikujte ritmički i melodijski i napravite nešto svoje. Pustite maština volju i igrajte se jednostavno. Ono što vam se najviše dopadne i što vam izmami pozitivu emociju i osmeh to napišite. 

Drugi trik je da ukucate na you tube-u naziv pesme i poslušajte 20 verzija i sigurno ćete dobiti ideju za uvod kao i za aranžmane. 

Kako aranžirati za više instrumenata?

Kada ste uspeli da napišete aranžman za dva instrumenta, sa više instrumenata će vam biti mnogo lakše. Potrebno je da vodite računa o tome da ne odstupite od akorada i tonaliteta u kom se nalazite. Već da jednostavno tonovi i melodije koje pišete, pripadaju akordu koji trenutno nastupa. Tokom čitavog procesa potrebno je da nadograđujte ideje. Koristite ove gore navedene primere i budite kreativni. Jednostavno pustite mašti na volju.

Jedna od oblasti, pored tehnika pisanja koje obuhvata kurs iz jazz aranžiranja jeste da jedan aranžman napišemo u nekoliko stilova za više različitih sastava. A nakon toga dobijate i moje mentorstvo i pomoć prilikom pisanja drugih aranžmana.

Ukoliko vam je ovaj tekst bio koristan podelite ga na društvenim mrežama kako bi olakšali posao kolegama koje možda muči baš ovo pitanje.