čitanje-sa-lista
Blog

Čitanje sa lista može biti lako, samo treba znati kako.

Nedavno sam se našao u jednoj, naizgled bezizlaznoj situaciji, u kojoj se možda i vi već sutra možete naći. U ovoj situaciji mi je brzo čitanje sa lista pomoglo i pola posla. Naime, radi se o tome da sam nedavno imao javni nastup sa jednim jazz orkestrom. Bio je u pitanju Sarajevski jazz fest. Za ovaj nastup bilo je neophodno da za veoma kratak period spremim veoma ozbiljan program.

Sam jazz orkestar postoji jako dugo. Muzičari koji čine ovaj jazz orkestar su zaista veliki profesionalci i ozbiljni muzičari. Za sam koncert imao sam veoma kratak period da spremim puno kompozicija koje prvi put u životu vidim.

Isti izazov sam doživeo i pre par godina, kada je trebalo da sviram Sarajevski jazz fest. Potrebno je bilo da spremim materijal za samo par dana. Nakon samo jedne probe izašao sam da sviram jazz fest sa ljudima koji su veliki profesionalci u orkestru gde skoro niko nikog ne poznaje. Muzičari su bili iz različitih zemalja. Pametan pristup materijalu i lako čitanje sa lista mi je zaista pomoglo.

U ovakvoj situaciji možete i vi da se nađete, možda već sutra ujutru. Otkriću vam strategiju koja provereno radi i koju uvek možete primeniti u ovakvim situacijama.

Isključite sve oko sebe

Ukoliko želite da zaista budete profesionalac u datom momentu neophodno je da primenite određene strategije. U momentu kada dobijete notni materijal, pokušajte da se postavite u glavi tako da tada postojite samo vi, orkestar i notni papir. Bilo šta da se dešava oko vas ne bi trebalo da vas zanima. Bombe da padaju, baš vas briga. Vama je bitan taj materijal, jer ste vi profesionalac i zamislite da imate samo tu jednu priliku i ni jednu više. Svaka šansa koja vam se desi u životu je prilika da vam se otvore novi putevi. Pristupite materijalu profesionalno i najozbiljnije što možete, jer možda vam baš taj nastup otvori mnoga vrata.

Pogledajte dobro sve što vam je napisano.

Velika greška koju puno muzičara pravi jeste da preskoče, ritmičke oznake, tonalitet i sve što piše i odmah gledaju u note. To je svakodnevna situacija koja se dešava, bilo da je u pitanju klasični ili jazz orkestar Naravno, tu je prva reakcija i prepadanje od količine nota koja se pojavila. Prvo pogledajte sve što vam piše od oznake za tempo, oznake za ritam, metričke oznake taktova i ne zaboravite predznake, kako biste znali u kom tonalitetu svirate.

Ako imate malo vremena pre nastupa, iskoristite metronom. Tehnika koja provereno radi jeste da uz metronom pročitate i odpevate ritam koji imate da svirate. Minimum dva puta svaki notni papir. Verujte mi pomoći će vam.

Budite korak ispred sebe

Bilo kom materijalu da pristupate bilo koji instrument da svirate neophodno je da budete korak ispred. Kada kažem “korak ispred” mislim da već unapred posmatrate sledeći takt i mislite na muziku koja će se desiti. Da se ne lažemo, ovaj korak se neće desiti ukoliko prva dva koraka ne prihvatite ozbiljno i primenite.

Ukoliko vam deluje nerealno, pokušajte i videćete da je moguče. U ljudskoj prirodi je da oko ne registruje samo ono što vi trenutno želite već mnogo više od toga. Zato mnogo puta izbegnemo mnoge nevolje koje nas vrebaju i ozbegnemo na vreme. Oko nikada ne miruje i već samo registruje unapred i šalje signale mozgu. Ukoliko nekoliko puta pogledate materijal pre izvođenja mozak će zapamtiti kako vizuelno, tako i zvučno određena mesta koja će vam već nakon trećeg sviranja izgledati poznato.

Nakon čitanja ovog teksta pronađite notni materijal i pokušajte da primenite ove tehnike. Ukoliko vam je tekst bio koristan, podelite ga sa kolegama, jer možda će baš ovaj pristup nekome olakšati posao.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.