Kako u samo 5 koraka uspešno pregovarati i imati redovne svirke? | Blog
kako-uspešno-pregovarati
Jazz edukacija

Kako u samo 5 koraka uspešno pregovarati i imati redovne svirke?

Verujem da ste se vi kao i ja puno puta do sada zapitali: Kako uspešno pregovarati i imati redovne svirke? Nakon višegodišnjeg muzičkog iskustva, želim sa vama da podelim rešenje. U nastavku teksta, podeliću sa vama 5 najbitnijih koraka. Ova pravila možete da ispoštujete i zakažete svirku već sledeće nedelje. 

Kako uspešno pregovarati? 

Najčešće greške koje se dešavaju, koje muzičari prave dešavaju se u prvoj komunikaciji. U tom  prvom razgovoru sa vlasnikom restorana, kafića, hotela, privatnog događaja ili čega god potrebno je ispravno postaviti stvari, izgledati ozbiljno i dogovoriti sve detalje. Nemojte da vas je sramota bilo šta da pitate. Sve to što niste pitali, može kasnije da vam se obije o glavu. 

Sastanak

Ukoliko ste došli do događaja putem preporuke ili ste kontaktirani od strane osobe koja želi da vas angažuje obavezno predložite sastanak. Moj predlog je sastanak, po mogućstvu u lokalu u kom bi trebalo da nastupite. To kažem iz razloga kako biste videli mesto i ambijent u kom bi trebalo nastupiti. 

Ukoliko se događaj dešava u nekom drugom gradu ili je u pitanju privatni događaj sa kompanijom, komunikaciju preusmerite putem maila. Ozbiljni vlasnici i menadžeri komuniciraju putem maila i tu na samom početku stavljate do znanja da ste vi ozbiljan bend. U ovom slučaju je neophodno uputiti sagovornika u sve detalje o vašem bendu. Prikazati sav sadržaj koji imate na društvenim mrežama. 

Tehnika i ozvučenje

Kada je reč o tehnici i o tehničkim stvarima, gotovo je neizostavno da se s vremena na vreme dogodi greška. Zato ovaj tekst i pišem. Lakše je kada se na tuđim greškama uči. Obavezno pitajte, kako su prethodni bendovi nastupali. Da li su se ti bendovi ozvučavali i koju glasnoću svirke žele u svom lokalu. Dogovorite se da li je potrebno ozvučavati se i koliko, ili ipak žele akustičnu svirku? 

Ukoliko je potrebno ozvučavanje, proverite sa njima da li poseduju ozvučenje i šta u lokalu postoji od ozvučenja. Takođe, ukoliko postoji, proverite sa njima ispravnost tehnike, kako ne biste došli u situaciju da dođete na svirku a mikseta, mikrofoni ili kablovi ne rade. Takođe je potrebno proveriti u kom delu lokala se nalaze utičnice ukoliko se ozvučavate. Proverite da li postoje produžni kablovi, ako postoje mikrofoni, da li postoje kablovi za iste, kablovi za napajanje pojačala ukoliko već imaju pojačala.

Možda sada nekome zvuči glupo ali to su se stvari koje mogu da pre same svirke podignu tenziju i upropaste organizaciju. Ukoliko u lokalu ima klavijatura ili “stage piano” proverite da li ima stalak za isti i kablovi, kabal kojim se ozvučava taj instrument. Ako u vašem bendu ima bubanj, vidite koliko je prostora potrebno gde će se bend smestiti. 

Datum i trajanje vašeg angažmana

Kada dogovarate ove elemente, veoma je bitno biti precizan i iskren. Na samom sastanku sa sagovornikom potrebno je dogovoriti datume koje bi trebalo da svirate. 


NE POTVRĐUJTE ODMAH! 
Ne zalećite se odmah da potvrdite i da kažete, aha! Super može! A ni ne znate da li je neko od vaših kolega nekog od tih datuma angažovan već ili ide na godišnji odmor ili je u inostranstvu. Mnogo je više fer i korektnije da dogovorite datume na primer naredne četiri nedelje “svakog petka”. U toku razgovora sa sagovornikom naglasite da ćete kontaktirati vaše kolege i dati potvrdnu informaciju nakon sastanka. Što je potrebno i da učinite nakon sastanka sa sagovornikom.

Još jedna stvar o kojoj je ok razmišljati jeste “kec u rukavu”. Tj. da imate u glavi otvorenu opciju za trenutnu zamenu člana u bendu u slučaju da neko ne može. Na primer: Dogovorili ste narednih 2 meseca, ali baš jedan petak kolega gitarista ne može. Kako u minut do 12 ne biste goreli i tražili rešenje, porazgovarajte sa vašim kolegom da za taj događaj zajedno nađete drugog kolegu koji bi mogao da odradi posao umesto njega, što je sasvim fer i korektno. 

Još jedna stvar koja je jako, jako bitna jeste tačno i precizno vreme trajanja vašeg nastupa. Znači dogovorite se: da li je to tri seta od po 40 ili 45 minuta ili su dva veća seta ili je dva puta po sat vremena ili kako već nastupate. Nemojte da se stidite i da vas je sramota jer je mnogo koretnije da se dogovorite na početku nego kasnije da bude “pa nismo se tako dogovorili”.

Dokumentacija

Što se tiče same dokumentacije potrebni su vam ugovor i licence za muzičare. Što se same licence tiče govorio sam nedavno o tome u tekstu Licence za muzičare. To je dokument koji vam je neophodan u skladu sa zakonom koji je donet u Novembru 2018. Godine. Takođe, još jedan dokument koji vam je potreban, to je ugovor. Ugovor između vas i sagovornika o trajanju svirke, iznosu novca za koji svirate kao i vremenu i datumu događaja. Taj ugovor svaki put potpisuju svi članovi benda a neophodno je da bude sačinjen u dva primerka između vas i osobe koja vas angažuje. A licence za muzičare možete fotokopirati i ostaviti menadžeru koji vas angažuje.

Cena nastupa

Iako ovaj momenat treba da bude najvažniji i na prvom mestu, ja sam ga stavio na poslednje. Zašto? Zato što ukoliko dogovorite sve prethodne korake ispravno ni ovaj momenat, cena nastupa neće biti problem. Kada dogovarate cenu benda bitno je da to bude realna cena nastupa u skladu sa događajem. Potrebno je da cenite svoj rad, o čemu sam govorio u ovom videu. Ali je takođe veoma bitno da ne preterate kao i da ne podcenite svoj rad. Potrebno je da za svaku vrstu događaja imate jasno određenu cifru u skladu sa vašim kvalitetom, radom i trenutnom situacijom na tržištu. 

Ovih nekoliko koraka, kako uspešno pregovarati su zaista veoma bitni kako biste profesionalno odradili posao. Kada dogovarate, trudite se da ispoštujete dogovorene detalje kako biste za uzvrat mogli da zahtevate da se i vaši zahtevi ispoštuju. Ukoliko vam je ovaj tekst bio koristan podelite sa drugima. Napišite u komentaru ukoliko smatrate da postoji još bitnih neizostavnih elemenata.