20 jazz albuma koji su obeležili istoriju džeza | Nikola Mirosavić | Blog
20-jazz-albuma
Blog

20 Jazz albuma koji su obeležili istoriju jazz muzike

U periodu od 1920 do danas snimljeno je nekoliko hiljada jazz albuma. Ovih 20 jazz albuma predstavljaju obaveznu džez lektiru svakog istinskog ljubitelja džez muzike. Mnogi od njih danas su već zaboravljeni, a neki se neprestano iz dana u dan čuju na mnogim radio stanicama, širom sveta. Iz tog razloga želim da podelim sa vama 20 džez albuma koji su obeležili istoriju džez muzike.

Ne mogu reći da su ovo najboljih 20 džez album, a niti najpoznatijih, ali sudeći po statistikama iz relevantnosti pretrage na internetu, ovi džez albumi dobijaju najveće rezultate pretrage i minutažu slušanja.

Verujem da svako od vas ima svog favorita. Zato u novom blog postu želim da podelim sa vama ne samo 20 jazz albuma već i mnogo zanimljivosti i edukativnog sadržaja. To su informacije koje sam na osnovu istraživanja, dugogodišnje džez edukacije, bavljenja ovom muzikom sakupio i odlučio da podelim sa vama. Pa, da krenemo u džez avanturu.

20. Relaxin’ – Miles Davis

Ukoliko ste prvo odlučili da pročitate o ovom albumu, niste pogrešili, ali ne biste ni pogrešili da pogledate koji album se nalazi na 1. mestu. Kao što rekoh u samom uvodu albumi nisu poređani ni po kakvom prioritetu i svaki od njih zaslužuje prvo mesto.

Ovaj album snimljen je 1965 godine u studiju Rudy Van Gelder. U tom studiju su u to vreme snimljeni mnogi albumi “velikih džez muzičara”. Numere na ovom albumu izvode veoma poznati džez muzičari i gotovo da se od svakog od njih na ovoj listi albuma nalazi po jedan autorski album ili su nastupali na većini od njih.

Album Relaxin’ izvode: Miles Davis – truba, John Coltrane – saksofon, Red Garland – klavir, Paul Chambers – kontrabas, Philly Joe Jones – bubnjevi. Takođe, kompozicije koje se nalaze na ovom albumu, danas su mnogima dobro poznati džez standardi koje možete danas naći u puno drugačijih izvedbi i aranžmana.

19. Lester Young & Buddy Rich trio

Kao jedna od glavnih karakteristika koja bi se mogla vezati za ovog legendarnog američkog džez saksofonistu jeste ta da je svaka melodija koja je odsvirana smeštena na svoje pravo mesto sa mnogo jasnog i čistog zvuka ispunjenog blues – om sa smislenim harmonskim tokom koji jasno oslikava svaka izvedena linija. Lester Young je živeo i stvarao u “zlatno doba” džez muzike sa mnogim “velikim majstorima”. U to vreme je i ovaj album nastao.

1946 album Lester Young and Buddy Rich trio snimljen je i izdat za izdavačku kuću Mercury Records. Album broji svega 8 kompozicija. Numere na ovom albumu izvode: Lester Young – tenor saksofon, Buddy Rich – bubnjevi i Nat King Cole – klavir.

18. Lee Morgan – The Sidewinder

Kao neizostavni deo jazz lektire svakako ulazi i album The sidewinder od Lee Morgan – a. Album broji svega 5 kompozicija koje je Lee Morgan lično komponovao i pisao a bazirane su na duhu blues – a i blues formama. Album je snimljen 1945 godine u Van Gelder studiu a izdat je kao i mnogi albumi tog perioda za izdavačku kuću Blue Note. Tih godina ova izdavačka kuća prolazila je kroz jednu finansijsku krizu jer su u isto vreme džez muzičari izdavali i albume za Marcury Records, Columbia Records i EmArcy records, tako da je ovaj album kada je izašao u neku ruku spasao ovaj Label od bankrota gde je za samo 3 dana nestalo zaliha i prodato više od 4000 ploča. U januaru 1965 godine album je bio 25 na svetskoj listi džez albuma, samo godinu dana nakon izdavanja.

Numere na albumu izvode: Lee Morgan – truba, Barry Harris – klavir, Joe Henderson – Tenor saksofon, Bob Cranshaw – kontrabas i Billy Higgins – bubnjevi.

17. Chet Baker – Chet Baker sings

Album koji se još nakon svog nastanka upisao u istoriju džez muzike i sada na You tube – u broji milionske preglede. U pitanju je studijski album “Chet Baker sings”. Ovaj album koji je 2001 godine dobio priznanje “Grammy Hell of fame award”. Album izvode Chet Baker – vokal i truba, Russ Freeman – klavir, Carson Smith i Joe Mondragon – kontrabas, Bob Neel, Jimmy Bond, Larance Marable, Peter Littman – bubnjevi. Svaka od kompozicija na ovom albumu jedinstvena. Jedinstvenost je u aranžmanima kao i smislenim melodijskim linijama koje su ostavile unikatni stvaralački pečat.

16. Bud Powell – The prestige quartet

Earl Rudolph Powell široj populaciji poznat kao Bud Powell. Živeo je i stvarao u “zlatno doba džez muzike”. Kao i mnogi džez muzičari tog vremena bio je sklon porocima, incidentima i često se nalazio u problematičnom društvu. 1944 godine započeo je svoju muzičku karijeru. Ali je na kratko 1947. godine ta karijera zaustavljena. To se desilo iz razloga jer je imao incident nakon jedne svirke. Zapravo, jedan od posetilaca mu je u tuči isekao lice staklenom flašom.

Nakon 1948. muzička karijera se nastavlja. Albume Bud Powell – a često možete prepoznati jer pored muizike na klaviru koju izvodi često se čuje “mrmoljanje” kako peva sve tonove i fraze dok improvizuje.

Album: The prestige quartet, koji možete poslušati na linku iznad jedan je od albuma koji je obeležio muzičko stvaralaštvo ovog umetnika. Numere izvode: Bud Powell – klavir, Sonny Stitt – tenor saksofon, J.J. Johnson – trombon, Nelson Bird – kontrabas i Max Roach – bubnjevi.

15. Charlie Parker

Što se Charlie Parker – a tiče, jako mi je teško bilo izdvojiti samo jedan album. Za svojih 35 godina života ostavio je toliko kompozicija. Stvorio puno umetnosti, materijala za slušanje i analiziranje za narednih 350 godina. Nažalost Charlie Parker je napustio ovaj svet veoma mlad. Pod uticajem “lošeg društva” bio je uživalac različitih opijata. Tako da je nažalost njegov organizam veoma brzo stradao.

Sa samo 20 godina napravio je prve jazz snimke i snimao albume. Do kraja života nije prestajao sa snimanjima i upisao se u istoriju džeza. Imao je karakterističan stil sviranja. Određeni dokumenti govore da je 4 godine vežbao po 15 sati dnevno. To znači da je njegov život u potpunosti bio posvećen saksofonu.

U to vreme gotovo da ne postoji džez muzičar sa kojim nije snimao i džez muzičar koji nije želeo da zasvira sa njim na jammsessionu. Kod ranog Miles-a, kažem kod “ranog milesa” do 1965. godine možete pronaći mnogo numera koje su zajedno snimali.

Na linku iznad nalazi se kompilacija snimaka Charlie Parkera iz njegovog ranog perioda sa Miles Davisom “At the finale club”.

14. Thelonious Monk – Monk’s Dream

Zaista, zaista je jako težak zadatak odabrati samo 20 jazz albuma koji su obeležili istoriju jazz muzike. Toliko je umetnosti u periodu od 1920 pa do, da kažemo neke 1970 godine stvoreno da je zaista zaista težak zadatak.

Album Thelonious Monk – Monk’s Dream je obavezno gradivo. Domaća lektira i dva puta podvučeno, obavezan album. Album, koji je neophodno poslušati. Pored toga što njegovo izvođenje prikazuje jedan poseban perkusivno melodijski osećaj za džez muziku i za improvizaciju, njegove kompozicije imaju i dosta drugačiji stil pozadinskih linija, melodija i pratnje drugih muzičara tokom sola. Album izvode: Thelonious Monk – klavir, Charlie Rouse – tenor saksofon, John Ore – kontrabas, Frankie Dunlop – bubnjevi.

13. Herbie Hancock – Head Hunters

Ukoliko ste bar malo upoznati sa džez muzikom jednostavno nije moguće da niste čuli za ovaj džez album i za Herbie Hancock – a. Album Herbie Hancock i Head hunters snimljen je 1973 godine i izdat za Columbia Records izdavačku kuču. Ovaj album bio je nešto sasvim novo i neobično. Nešto, što se pojavilo na svetskoj džez sceni gde je Herbie Hancock uveo fusion funk publiku u jazz stil. Album sadrži samo 4 komozicije koje su trajanja od 10 do 15 minuta. Sa ovim albumom i nakon njega sve više električni instrumenti i klavijature imaju ulogu u izvođenju džez muzike.

Na albumu nastupaju: Herbie Hancock – klavir, klavijature i sintisajzeri, Bennie Mauphin – saksofoni, Paul Jackson – električni bass, Harvey Mason – bubnjevi i Bill Summers – perkusije. Dve najpoznatije numere sa ovog albuma kao i numere koje su prva asocijacija mnogim ljubiteljima džez muzike na Herbie Hancock – a: Watermellon man i Chamelleon.

12. Horace Silver – Song for my father

Jedan od albuma koji je obeležio istoriju stvaralaštva poznatog džez pijaniste Horace Silver – a je album: Song for my father. 1966 godine ovaj album je izdat za Blue Note records izdavačku kuću, a nastao je kao rezulat inspiracije putovanja u Brazil. Na fotografiji albuma nalazi se njegov otac John Tavares Silver koji je poreklom sa Islanda.

Album je sniman u više navrata, tačnije iz tri puta. Prvih nekoliko numera snimljene su 1963 godine u Oktobru, pa zatim u Januaru 1964, da bi snimanje albuma bilo završeno u Oktobru 1964. Sama postavka benda na svakom snimanju se menjala tako da su numere izveli različiti džez muzičari. Horace Silver – klavir, Camell Jones i Blue Mitchel – trube, Joe Henderson i Junior Cook – tenor saksofon, Gente Taylor i Teddy Smith – kontrabas, Roy Brooks i Roger Humphries – bubnjevi.

11. Clifford Brown and Max Roach

Gotovo da ne postoji džez muzičar i ljubitelj džez muzike koji nije odslušao ili bar čuo za ovaj džez album. Poznati džez trubač Clifford Brown, nažalost napustio je ovaj svet veoma mlad. Sa samo 26 godina kada je po povratku sa jammsession – a nastradao u saobraćajnoj nesreći. Za vreme svog muzičkog stvaranja imao je priliku da nastupa sa mnogim poznatim i velikim džez izvođačima i Big bendovima.

Nažalost veoma krati je živeo, ali za to vreme, ostavio je jedinstveni muzički pečat i domaći zadatak mnogim trubačima. Njegov jedinstveni zvuk trube, džez fraze i stil improvizacije prepoznatljivi su među hiljadama trubača. Ovaj album snimljen je 1954 godine. Izat je za izdavačku kuću EmArcy records, za koju je veliki broj džez albuma u to vreme sniman. Nažalost, dve godine nakon izdavanja ovog albuma Clifford Brown je pogunio.

Na ovom albumu, muziku su izvodili: Clifford Brown – Truba, Max Roach – bubnjevi, Richie Powell – klavir, Harrol Land – tenor saksofon, George Morrow – kontrabas.

10. Wayne Shorter – Speak no evil

Period između 1954. do 1968. godine može se smatrati za period u džez muzici kada je najveći broj muzičkih albuma izdat. U to vreme Columbia Records, Emarcy Records, Blue Note records i mnoge druge producentske kuće u Americi radile su “punom parom” snimalo se i produciralo dan i noć.

Jedan od neizostavnih džez saksofonista kojeg bih takođe uvrstio u domaću džez lektiru je Wayne Shorter. Kada se pomene njegovo ime, mnogima je prva asocijacija album Speak No Evil koji je snimio 1966 godine. Ta godina je takođe značajna za njegov stvaralački opus jer je tada postao i član Miles Davis “Mid – 60s quintet – a”.

9. Thelonious Monk – Brilliant Corner

Sam stil stvaranja, komponovanja i interpretiranja muzike Thelonious Monk – a ostavio je u istoriji džez muzike jedinstveni stvaralački pečat. Osim toga, ovaj album “Brilliant Corner” jedinstven je po tome što osim neobičnog načina interpetacije muzike numere su nestandardne forme. Iako smo navikli na standardnu 8, 16, 32 formu, kod Thelonious Monka se javljaju i proširene forme za nekoliko taktova. To bi takođe mogli uvrstiti u njegov stvaralački stil i način doživljaja muzike.

Na albumu Brilliant Corners numere izvode: Thelonious Monk – klavir, Ernie Henry – Alt Saksofon, Max Roach – Bubnjevi, Sonny Rollins – tenor saksofon, Paul Chambers – kontrabas, Clark Terry – truba.

8. Oliver Nelson – The blues and the abstract truth

1961. Godine snimljen je i objavljen legendarni album Oliver Nelson – a. Ovaj album je ostao prepoznatljiv i jedinstven u istoriji džez muzike po tome što pojedine numere kao što su, svima dobro poznata “Stolen Moments” decenijama kasnije ostaju prepoznatljive sa unikatnim aranžmanom, koji je bio samo inicijalna kapisla za razvijanje daljih aranžmana u Nelsonovom stvaranju. Kompozicije i aranžmani sa ovog džez albuma mnogim džez muzičarima i dan danas služe kao inspiracija za kreiranje sopstvene muzike i građenje ličnog stila.

Na albumu nastupaju: Bill Evans – klavir, Roy Haynes – bubnjevi, Paul Chambers – kontrabas, Freddie Hubbard – truba, Oliver Nelson – tenor saksofon.

7. Sarah Vaughan with Clifford B.

Kao obavezno gradivo i školsku džez lektiru obavezno bih dodao ovaj jazz album koji je ostavio jako veliki trag u istoriji džez muzike. Prvenstveno po tome što su sola sa ovog džez albuma doživela toliko veliku popularnost svojom lepotom i jednostavnošću, a zatim što su mnogi danas poznati džez muzičari za svoje moderne džez aranžmane inspiraciju pronašli baš na ovom albumu.

Kao reprezentativni primer uzeo bih solo Sare Vaughan – Lullaby of birdland.

Album je snimljen 1954 godine za izdavačku kuću: Emarcy records. A numere na albumu izvode: Sarah Vaughan – vokal, Clifford Brown – truba, Paul Quinichette – tenor saksofon, Herbie Mann – flauta, Jimmy Jones – piano, Roy Haynes – bubnjevi.

6. A love Supreme – John Coltrane

Prilikom pisanja ovog blog posta zaista mi je bilo jako teško da izaberem samo jedan album od John Coltrane – a, pa sam morao ipak da se odlučim za dva. Dela koja je ostavio iza sebe, aranžmani, melodije, harmonske progresije, novi harmonsko melodijski jezik kao i aranžmani, živi su spomenik koji i dan danas svedoči o njegovom genijalnom smislu i osećaju za džez muziku.

Džez album “A love supreme – John Coltrane” snimljen je u Decembru 1964 godine, nakon čega je već 1965 godine u Januaru mesecu objavljen. Čitav album snimljen je kao istinski džez izraz John Coltrane – a. Kako određeni džez kritičari ocenjuju ovaj album, on je “borba za zahvalnost, čistoću i istinski izraz muzičara, da priznanje i muzički talenat proizilaze iz više sile”.

Na ovom albumu pored John Coltrane – a na saksofonu nastupaju: Mc Coy Tyner – klavir, Elvin Jones – bubnjevi i perkusije i Jimmy Garrison – kontrabas.

5. Sonny Rolins – Saxophone Colosus

Kada neko pomene Sonny Rollins -a prva asocijacija kod velike većine džez muzičara je ovaj album. Ali pre svega kompozicija St. Thomas koja je svojevremeno postala džez standard.

Iako je ovaj album snimljen 1956. Godine kao 6. album legendarnog džez saksofoniste Sonny Rollins – a, album je tek 2017. godine izabran za čuvanje u nacionalnom registru snimaka kao “kulturno i umetnički značajno delo”.

Na ovom albumu pored Sonny Rollinsa – Saksofon nastupaju i Tommy Flanagan – klavir, Doug Watkins – kontrabas kao i Max Roach – bubnjevi.

U periodu Hard Bop – a koji je u to vreme uveliko bio zastupljen u Njujorku, ovaj album Sonny Rolinsa kroz koji on iskazuje humor na neobičan način, nežnost i daje neobičan estetski doprinos stilu koji je trenutno aktuelan na sceni.

4. Art Blakey & The jazz messengers – Moanin

Kada je reč o ovom džez albumu pokušaću u najkraćem mogućem obliku da podelim sa vama sve zanimljivosti i zanimljiv sadržaj vezano za ovaj album.

Prventstveno sam projekat Art Blakey and Jazz Messengers trajao je 45 godina. U periodu od 1955 do 1990 kroz ovaj projekat u saradnji sa legendarnim džez bubnjarem Art Blakey – em prošao je zaista jako veliki broj džez muzičara. Osim toga što je projekat Art Blakey & jazz messengers bio jedinstven kao ideja i kao realizovan poduhvat, takođe ostao je i kao džez materijal za izučavanje koji je mnogim džez muzičarima zadao domaći zadatak.

Ovaj projekat obuhvata diskografiju od 68 džez albuma, od toga su 47 studijskih albuma i 21 sa nastupa uživo.

Album Moanin – Art Blakey and jazz messengers je deseti album po redu koji je snimljen u okviru ovog projekta. 1959 godine ovaj album je izdat za izdavačku kuću Blue Note records i to je bio prvi album Art Blakey – a koji je izdat za ovu izdavačku kuću.

Kompozicije koje se nalaze na albumu izvode: Art Blakey – Bubnjevi, Lee Morgan – truba, Benny Golson – tenor saksofon, Bobby Timmons – klavir, Jimmy Merit – bass. Prema ocenama mnogih džez kritičara ovaj džez album svrstava se u jedan od najboljih džez albuma ovog projekta. Nešto kasnije Jon Hendriks je osmislio tekst i izveo kao vokalnu kompoziciju.

3. Something Else – Cannonbal Adderley

U prvih 10 džez albuma je jako velika gužva i kojim god redosledom da ih poređam verujem da ne bih pogrešio jer ovi albumi koje delim sa vama predstavljaju “obaveznu školsku lektiru”.

Treći album po redu koji delim sa vama jeste Something Else. Ovo je album legendarnog džez saksofoniste Julijana Cannonbal -a Adderley -a. Album je snimljen u martu 1958 godine, a objavljen je u Avgustu iste godine. Album je snimljen za izdavačku kuću Blue Note. Ovo je bio jedini njegov album koji je snimljen za ovu izdavačku kuću. A snimljen je za vreme Cannonbal-ovog članstva u Miles Davis sextetu.

Cannonbal Adderley -a I Miles Davis-a takođe možete čuti na studijskim izdanjima, gde nastupaju zajedno a to su kompozicija Milestones sa Miles-ovog albuma 1958 za Columbia Records, kao i na Albumu Kind of Blue.

Aranžman kojim počinje prva kompozicija na ovom albumu “Autmn leaves” ustaljen je kao džez standard i obavezno gradivo. Nešto kasnije ovaj uvod iz kompozicije Autmn leaves možete čuti u mnogim drugim kompozicijama kao i modifikovani materijal kroz različite ritmičko melodijske oblike u džez aranžmanima.

2. John Coltrane – Giant Steps

Album Giant Steps je jedan od najpopularnijih džez albuma kompozitora i saksofoniste John Coltrane-a. Svojim jedinstvenim načinom improvizacije uspostavio je novi stil harmonske progresije u džezu koji je nazvan po njemu: Coltrane changes. Album Giant Steps objavljen je 1960 godine za Atlantic Records. Svaka od ovih numera na albumu ima posebno značenje, kao što su “Naima” koja je dobila naziv po njegovoj supruzi. MR. P.C. je dobila ime po Paul Chambers – u kontrabasisti koji nastupa sa njim na albumu, Syeeda Song’s flute po njegovoj ćerki.

Na albumu nastupaju: John Coltrane – tenor saksofon, Tommy Flanagan – klavir, Wynton Kelly – klavir na numeri “Naima”, Paul Chambers – kontrabas, Art Taylor – bubnjevi, Jimmy Cobb – bubnjevi, Cedar Walton – klavir, Lex Humphries – bubnjevi na numerama: Naima i Giant steps.

Kako pojedini izvori govore 2019 godine ovaj album je prodat u čak 500 000 primeraka.

1. Kind of Blue – Miles Davis

Verujem da ćete se složiti sa mnom da ovaj album definitivno zaslužuje mesto broj jedan na listi džez albuma. Gotovo da ne postoji džez muzičar kao ni ljubitelj džez muzike koji nije bar jednom preslušao ceo ovaj album.

Na albumu se nalazi 5 popularnih džez kompozicija, koje su vremenom postale džez standardi. Iako album 1059. godine kada je snimljen nije odmah zaživeo i postao poznat, 5 godina kasnije doživeo je neverovatnu popularnost i slavu, da je čak u jednom momentu prodavano 5000 primeraka nedeljno širom sveta.

Mnogi poznati i u to vreme “uticajni” džez muzičari Quincy Jones, Herbie Hancock, i mnogi drugi izjavili su da je ovaj album jedno remek delo koje je destiliralo modernu i gustu džez muziku u hladnu i odvojenu suštinu koja ima jedinstveni muzički pečat.

Album izvode: Miles Davis – truba, John Coltrane – Tenor saksofon, Cannonball Adderley – alt saksofon, Wynton Kelly – klavir, Bill Evans – klavir, Paul Chambers – Kontrabas i Jimmy Cobb – bubnjevi.