Kako graditi jazz solo? Analitički i praktični pristup | Nikola Mirosavić Blog
kako-graditi-jazz-solo
Jazz edukacija

Kako graditi jazz solo? Analitički i praktični pristup

Nakon razgovora sa mnogim domaćim i stranim jazz muzičarima, želim da pokrenem temu o jednom problemu. Kako graditi jazz solo? Nakon mnogo sati slušanja ove muzike i analize velikog broja aranžmana, skinutih jazz solo-a, fraza i prakse predstavljam rešenje za problem sa kojim se veliki broj početnika, ali i aktivnih jazz muzičara susreće.

Ove teme sam se jednim delom dotakao u jednom od prethodnih blog postova “Jazz improvizacija za početnike”. Zato sada želim da dublje uđemo u materiju i govorimo o stvarima koje su značajne da bi vaš jazz solo zvučao onako kako treba. 

Kako bi trebalo da izgleda jedan jazz solo?

Unikatna formula, kako graditi jazz solo ne postoji. Jer, da postoji, svaki jazz solo bi bio isti i to bi onda bilo dosadno i ličio bi jedan na drugi. Ali, na osnovu analize stilova, aranžmana muzičara mogu da podelim sa vama obrazac koji je potrebno ispoštovati kako bi vaš jazz solo bio u stilu i kako bi imao estetski smisao i koncept. Jazz solo mora da ima neku smislenu priču ili celinu. Da to što ste ispričali u vaših 5 minuta slave ima neki smisao.

Primarna problematika koja se javlja kod velikog broja ljudi jesu ti jazz akordi i jazz note koji se nalaze na papiru i putem kojih je potrebno da se krećemo tokom improvizacije. Razumem vas. I ja sam imao taj problem na početku. I evo kako sam ga prebrodio. Prva i osnovna stvar jeste slušanje aranžmana i slušanje pesme sa jednim analitičkim pristupom. Potrebno je da čujemo šta se tu dešava i kako izgleda cela pesma. Ko kada šta svira? 

Kako slušati jazz solo i stvarati svoj?

Kada smo to uradili, sledeći korak je slušanje solo-a. Ok. Evo ako vam kažem da je Miles Davis puno puta koristio iste fraze i da je ponekad kopirao tuđe fraze, neko će reći: daj ne lupaj gluposti. Ali ako biste pažljivo poslušali džez solo na kompoziciji Bye Bye Blackbird koju izvodi na albumu ‘Round Midnight, čuli biste ovo o čemu govorim. Ali, to se zove “jazz language”.

Kada slušate solo, potrebno je da obratite pažnju na čitav koncept solo-a tog muzičara. Kako je krenuo, je li krenuo tiho, pa gradio fraze i motivski materijal ili je odmah krenuo da svira šesnaestine i brzo i sve vreme tako. 

Kako graditi solo u brzom tempu?

Redovno na jamsesionima čujem istu situaciju i isti problem, a to je kada dođe brzi tempo pesme, od prvog takta u solo-u počinju da se sviraju šesnaestine i to tako traje i traje i traje i onda u drugom korusu solo-a to već postaje dosadno, pa polako ponestaje materijala i to onda ni na šta ne liči. 

Kada su brža tempa u pitanju potrebno je opustiti se. Solo je dobro u tom slučaju započeti sa laganijim frazama, većim notnim vrednostima i kraćim frazama. Zatim te jazz fraze i jazz note koje svirate, razrađivati i onda napraviti kulminaciju i završiti. 

Praktični primer solo-a:

U videu ispod delim sa vama jedan praktičan primer jazz solo-a, koji ću vam sada detaljno obrazložiti kako bi vam neke stvari bile jasnije i kako biste razumeli jedan od pristupa. 

U pitanju je kompozicija Solar, inače poznati džez standard. Samu kompoziciju sam započeo na jedan neobičan način, koji Chet Baker koristi, a to je solo pre teme. Ali i to može biti deo aranžmana naravno. 

U prva dva korusa sola iskoristio sam motivski rad sa frazama. Ali! Šta je jako bitan momenat prilikom građenja sola. Jako je bitno da ostavite prostora za muzičare koji sviraju sa vama da se desi muzika. Da se dese jazz fraze koje će vama dati nove ideje. To je nešto što je od primarnog značaja. Bitno je slušati kolege i da oni slušaju vas. U prvih dva korusa sola pre teme možete poslušati ovo o čemu vam govorim.

Nakon toga sam svirao temu i onda opet solo. U prvom korusu solo-a sam polako gradio intenzitet i stvarao atmosferu. Ali je takođe neophodno da kako vreme odmiče dajete više materijala i vodite muziku. Potrebno je da vi kao solista vodite bend da im kažete gde idemo svi zajedno.

Nakon toga iskoristio sam motivski materijal i citirao temu “Softly as in a morning sunrise” na osnovu jazz fraze sa kojom počinje ova pesma. Zatim napravio vrhunac sola, a nakon toga lagano smirio tenziju i završio solo. Tako da ovaj solo koji sam odsvirao može se zamisliti kao jedna vizuelna grafika i jedan koncept.

Domaći zadatak:

Pokušajte ovaj koncept da primenite na pesmi koju trenutno svirate i da razmišljate na ovaj način. Sedite, uzmite jazz note, jazz partituru sa pesmom i akordima. Zatim i na papiru napravite plan vašeg sola kako će on da izgleda i pokušajte da ga realizujete. Nakon toga sam siguran da ćete dobiti nove ideje kako da razvijate svoj stil. Hvala vam da ste uložili vreme da naučite nešto novo. Ako vam je ovaj blog post bio koristan, podelite ga sa prijateljima, jer možda baš ovaj tekst nekome olakša posao.

Kada pokušate da primenite ovaj sistem, budite slobodni i pošaljite mi vaš snimak. Od mene imate gratis konsultacije pola sata putem zoom aplikacije.