jazz-scat
Blog

Jazz scat – istine i zablude o vokalnoj tehnici jazz pevanja

Verujem da ste do sada istražili puno o tome šta je džez sket („jazz scat“) tehnika pevanja. Ali, kao što već i sami znate, internet je prepun različitih neproverenih činjenica. Zato, u ovom blog postu želim da podelim sa vama jednu veliku vrednost, jedno pravo bogatstvo o tehnici pevanja koja je obeležila istoriju džez muzike. Ova tehnika se danas izučava na mnogim akademijama, a takođe je primenljiva i u modernoj džez muzici.

S obzirom na to da je džez nastao početkom prošlog veka, određene činjenice je zaista teško pronaći i uopšte doći do pravih informacija. Mnoge od njih nisu dokumentovane. Neke od njih jesu, ali poznato je koliko se istorija menjala kako se prenosila s kolena na koleno. 

Kao što sam pomenuo, mnoge informacije su danas dostupne, ali ne i potpuno tačne. Dugo sam i sam živeo u zabludi i verovao u određene činjenice koje sam čuo ili negde pročitao. U međuvremenu sam se posvetio istraživanju istorije džez muzike. Pročitao sam mnogo literature, odgledao dosta dokumentaraca i shvatio da se džez istorija i dalje menja. Nažalost, to je realnost. Ali na osnovu upoređivanja nekoliko dokaza, najverovatnije će određene činjenice ipak biti verodostojne.

Šta je džez sket? 

Moguće je da ste već čuli džez sket u nekim džez numerama. Razumem ako na to niste obratili pažnju. Možda ste čuli, a da niste znali da se to baš tako zove. Ako jeste i ako znate šta je džez sket, verujem da će vam ovaj tekst biti zabavan i da ćete saznati nešto novo danas. 

Džez sket je vokalna tehnika pevanja, improvizacija koja je zasnovana na pevanju različitih vokalnih slogova na različitim tonskim visinama. Sada vam je možda malo jasnije, ali verovatno ne sasvim. To je zapravo tehnika pevanja koja je nastala sasvim slučajno. Može biti da je nastala čak i namerno, ali to je još uvek neizvesno, kao uostalom i mnoge stvari u istoriji muzike.

Kako bih vam za početak malo bolje pojasnio o čemu je reč, evo jednog kratkog primera koji možete čuti na ovom linku. Kad se džez muzika tek pojavila, ova tehnika pevanja i improvizacije je bila puno zastupljenija. U ranijem džezu ovaj vid vokalne tehnike mogli ste čuti i kod mnogih instrumentalista. Kasnije, u modernoj džez muzici koristili su je samo džez pevači.

Najpre, hajde da saznamo više o majstorima ove vokalne tehnike i njenom tvorcu.

jazz-koncerti

Ko je izmislio džez sket?

Prema rečima Dželija Rola Mortona (Jelly Roll Morton), džez sket izveo je prvi put Džo Sims u Misisipiju. Mogli bismo stoga da kažemo da je on tvorac ove vokalne tehnike džez pevanja. Ali, s obzirom na to da se radi o događaju koje se desio pre pojave prvih audio-snimaka, nemamo dokumentovan dokaz o tome. Takođe, džez muzika je prvobitno prenošena usmenim putem, zbog čega su za mnoge numere menjani prvobitni tekstovi i reči, a nekada su korišćeni vokalni slogovi. Danas zato možemo da čujemo jednu istu džez numeru sa dva različita teksta. 

Kao jedan od najrelevantnijih dokaza o samom nastanku ove vokalne tehnike džez improvizacije, koji i mnogi udžbenici i literatura potvrđuju, smatra se priča prema kojoj je džez sket nastao kada je Luj Armstrong (Louis Armstrong) u studiju ispustio tekst i stoga bio primoran da improvizuje vokalnim slogovima. 

Postoji još jedan audio-snimak o pretečama džez sket vokalne tehnike koji je nama dostupan – „That hunting melody 1911“ – ipak, ja ga ne smatram relevantnim dokazom i ne bih se složio sa tim. 

Ali ako bismo zaista zašli duboko u istoriju, s obzirom na to da je sket vokalizacija muzičkih slogova, mogli bismo reći da je ova tehnika nastala kad i prvobitna ljudska zajednica. 

Ko su bili majstori džez sketa?

Kada malo dublje zavirimo u istoriju džez muzike, ovu tehniku pevanja možemo čuti kod mnogih vokalnih solista. Ako poslušamo snimke Četa Bejkera (Chet Baker) ili Klarka Terija (Clark Terry), u njima takođe možemo čuti džez sket.

ella-fitzgerald

Smatra se da je Ela Ficdžerald (Ella Fitzgerald) postavila određene standarde u načinu izvođenja ove vrste improvizacije. Osim što na mnogim njenim albumima možete čuti određena stilski već pripremljena sola, možete čuti i velika remek-dela na njenim nastupima uživo, o čemu danas svedoče brojne ploče, snimci i klipovi na Jutjubu. 

Karmen Mekre (Carmen McRae) je još jedna takođe sjajna džez pevačica koja se isticala u ovom načinu pevanja i izvođenja, istina ne na toliko visokom i zavidnom nivou kao Ela. I nju odlikuje takođe dominantan stil vokalne džez sket improvizacije. Za razliku od Ele, Karmen je preferirala pratnju klavira kao harmonskog instrumenta češće od drugih harmonskih instrumenata.

Sket stilovi Beti Karter (Betty Carter) umnogome su se razlikovali od stila interpretacije ostalih džez vokalnih izvođača. Zapravo, njen rečnik i improvizacija slogova „odskakali su“ od mejnstrima. Razlikovala se u svom vokalnom, aranžerskom i muzičkom umeću po tome što je zaista znala da „izvuče“ najbolje od svog benda i napravi zvuk onakav kakav zaista želi. 

Naravno, ne bih mogao da izostavim ni sjajnu Saru Von (Sarah Vaughan) i legendarni džez solo na kompoziciji „All of Me“. Ukoliko ga još uvek niste poslušali, obavezno to učinite jer je ovaj solo primer prave umetnosti.

Ovo su samo neki od izvođača koji su zasijali na polju džez sketa. Za sam kraj predstavljanja vokalnih solista koji su ostavili trag u svom stvaralačkom opusu koristeći džez sket, delim sa vama i izvođenje i prelep sket duet Ele Ficdžerald i Mela Tormea (Mel Tormé) na ovom linku.

Kako naučiti džez sket i ovladati ovom tehnikom?

Verovatno na prvu pomisao deluje nemoguće, ali ako probate, možda u tome i uspete. Uostalom, kao što smo rekli, džez sket je improvizacija, pevanje vokalizovanih muzičkih slogova. Kako biste zapravo mogli da uopšte započnete ovakav vid improvizacija, neophodno bi bilo da slušate džez muziku i da se oslobodite da probate. Možda na samom početku to neće biti baš reprezentativno, ali ne možete ni znati dok ne probate.

Postoji nekoliko načina i puteva kojima možete doći do svog rešenja. Možda već prvi način bude dobar izbor za vas, a možda će biti potrebno da probate i neki drugi.

Prvi način

Jedan od načina jeste započeti učenje tako što pažljivo slušate džez ritam. Ritam nota koje se dešavaju i zapravo samo fraziranje igra veoma veliku ulogu u džez improvizaciji. Nekada je dovoljno da uzmete samo jednu tonsku visinu (jednu notu) i da probate da je pevate u različitom ritmu. Ako se ta jedna nota nađe u pravo vreme, na pravom mestu, to je onda pravi pogodak.

Nakon toga možete dodati još jednu i onda opet tokom cele forme džez numere improvizovati samo sa te dve note. 

Drugi način

Pokušajte da pevate sa džez solistima solo koji su oni otpevali, koristeći iste te muzičke vokalne slogove. Za početak je važno da se ne forsirate previše, na primer možete uzeti ovaj solo i pevati zajedno za izvođačem. Ukoliko odmah ne uspete, nemojte se razočarati. Potrebno je da ga više puta poslušate kako peva, kako izgovara slogove. Poslušajte, isprobajte nekoliko puta, a onda pustite da se slegnu utisci. Verujte mi, sa svakim novim slušanjem čućete nešto novo. 

Neretko mi se dešavalo da, kad sam skidao džez sola, transkribovao ih i zapisivao, sa svakim novim slušanjem čujem nove fraze. Čuo sam i nove note. Čak se s vremena na vreme desilo, iako sam bio potpuno siguran da sam sve dobro uradio, da tek nakon određenog vremena skinem kako treba. Ali to je muzika – proces koji se ne završava. 

Treći način

Pronađete neki već gotov solo na internetu i gledate u note i pevate. Ali to je već „medveđa usluga“. Na taj način ćete primeniti solfeđo, ali ne i u potpunosti svoj osećaj i sluh. Prva dva načina su teža, ali imaju svoje prednosti jer ih teže zaboravljate, realniji je vaš osećaj odnosa te note u prostoru i vremenu i pesmi u kojoj pevate.

Postoji još jedan način koji vam može pomoći za početak da pokušate da savladate ovu tehniku. Pokušajte da postojeće melodije pevate određenim glasovnim slogovima. Probajte da izgovarate notne visine u ritmu melodije. Dakle, da se igrate i istovremeno da probate. Pokušavajte što više puta, jer svaki uspeh je došao nakon mnogo truda. Sledeći nivo je da to zapišete ili možda čak da neki lagani džez solo otpevate onako kako vama odgovara određenim glasovnim slogovima. 

Verujem da vam je ovaj blog post bio koristan. Ako ste naučili nešto novo i zanimljivo u ovom tekstu, pozivam vas da ga podelite na društvenim mrežama. Možete ga proslediti nekome od svojih prijatelja kojima mogu biti zanimljiva nova saznanja.